Usługi blacharskie – jak wygląda naprawa samochodu?

Z pewnością trudno byłoby znaleźć kierowcę, który nigdy nie wgniótł karoserii swojego samochodu. Nawet jeśli zdarzenie nie ma poważniejszych konsekwencji, pozostaje po nim niewielkie wklęśnięcie, któremu może towarzyszyć zarysowane lub pęknięcie lakieru. W takiej sytuacji, jedynym rozwiązaniem jest skorzystanie z profesjonalnych usług blacharskich.

Najczęstsze przyczyny uszkodzeń karoserii

Uszkodzenia karoserii są nieodłącznym elementem życia kierowcy. Wystarczy chwila nieuwagi, ograniczona widoczność, brak dostatecznej ilości miejsca, niewystarczające oświetlenie, czy po prostu nieszczęśliwy zbieg okoliczności, by doszło do kolizji lub wypadku. Często mamy do czynienia również ze szkodami parkingowymi, czyli uderzeniem w inny samochód, słup lub ścianę. Zniszczenie karoserii mogą spowodować nawet trudne warunki atmosferyczne, takie jak opady gradu. Podczas silnego wiatru, istnieje ryzyko, że na nasze auto spadnie np. gałąź. Efekt jest jeden: uszkodzona karoseria. Wgniecenie wiąże się, nie tylko z nieestetycznym wyglądem, ale też może przysparzać problemów w przyszłości, np. podczas sprzedaży auta. Uszkodzenie karoserii znacznie obniża wartość samochodu, dlatego warto od razu zająć się wgnieceniem.

wgniecenie

Metody napraw blacharsko-lakierniczych

Klasyczna naprawa blacharska jest bardzo skuteczna, ale dosyć skomplikowana. Uszkodzony element zostaje wyprostowany za pomocą wyklepywania. Często trzeba także podgrzewać blachę, aby nadać jej odpowiednią plastyczność. Naprawa zazwyczaj wiąże się z koniecznością demontażu uszkodzonego elementu. Należy pamiętać, że blacharstwo i lakiernictwo są ze sobą ściśle powiązane. Naprawa uszkodzonego elementu wiąże się z koniecznością uzupełnienia ubytków lakieru. Może to być cała część karoserii lub przynajmniej jej fragmenty. Lakierowanie wymaga odpowiedniego przygotowania powierzchni, dlatego naprawa trwa dość długo. Po pokryciu lakierem, trzeba również zadbać o zabezpieczenie antykorozyjne po wewnętrznej stronie miejsca, które było naprawiane. Podczas napraw blacharskich i lakierniczych, należy więc zachować cierpliwość. Cały proces może zająć nawet ok. 3-4 dni.

Dobrym rozwiązaniem może być tzw. naprawa panelowa. Wykonuje się ją za pomocą tzw. spottera blacharskiego. Pozwala uniknąć naruszenia połączeń konstrukcyjnych karoserii, ponieważ nie trzeba wycinać elementów fabrycznych. W metodzie panelowej, nie dochodzi do przegrzania blachy, dlatego nie ma potrzeby odbudowywania wewnętrznego zabezpieczenia antykorozyjnego. Samochód spędzi więc w warsztacie blacharskim tylko kilka godzin, wliczając w to lakierowanie.

samochód po wypadku

Czym są naprawy PDR?

Nowoczesne blacharstwo dąży do ciągłego upraszczania procesu napraw i skracania czasu, który zajmują. Coraz większą popularność zyskują naprawy PDR. Ich nazwa jest skrótem od angielskich słów Paintless Dent Repair, czyli naprawa uszkodzeń bez lakierowania. Wgniecenia prostuje się, wykorzystując podatność metalu na odkształcenia. W tym celu, blacharz wypycha metal od strony wewnętrznej za pomocą tzw. hebli. Dzięki temu, uzyskuje się gładką powierzchnię, wolną od śladów ingerencji z zewnątrz. Do zalet metody należą również niska cena i krótki czas. Naprawy PDR nie wiążą się z koniecznością demontażu i lakierowania całych uszkodzonych elementów, dlatego często udaje się je wykonać w zaledwie kilkadziesiąt minut.

Kiedy jednak można stosować metody PDR? Należy pamiętać, że uszkodzeniu nie mógł ulec lakier. Naprawy PDR doskonale sprawdzają się w przypadku niewielkich uszkodzeń, np. z powodu niegroźnej stłuczki na parkingu lub opadów gradu. Tę metodę stosuje się szczególnie w przypadku uszkodzeń dachu lub błotników, elementów które trudno wymienić bez wycinania. Specjaliści, zajmujący się blacharstwem samochodowym, oceniają jak poważne są uszkodzenia, ustalając stosunek szerokości wgniecenia do jego głębokości. Jeśli jest większy, niż 10:1, może to oznaczać, że doszło do rozciągnięcia blachy i małoinwazyjna naprawa PDR będzie nieskuteczna.

Na czym polegają naprawy klejowe?

Szczególnym rodzajem napraw PDR, są tzw. metody klejowe. Z angielskiego nazywa się je Glue Puller, czyli wyciąganie za pomocą kleju. W przypadku tej techniki, blacharz nie wypycha uszkodzonego elementu, ale go wyciąga. Do tego celu, stosuje się specjalny grzybek, mocowany do powierzchni za pomocą kleju termicznego. Z jednej strony, wgnieciony element zostaje utrzymany w stałej pozycji, a z drugiej, powierzchnia metalu jest ciągnięta w kierunku przeciwnym do wgniecenia.

Ta metoda również ma swoje ograniczenia. Siłę wyciągania należy dostosować do wielkości i głębokości wgniecenia, grubości blachy oraz przylegania lakieru do powierzchni. Tylko dobrze wykwalifikowany blacharz jest w stanie zdecydować, czy można usunąć wgniecenie metodami PDR bezpiecznie i skutecznie.

Uszkodzenie karoserii z pewnością jest dla właściciela samochodu stresującą sytuacją. Warto jednak pamiętać, że problemu można pozbyć się w szybki i skuteczny sposób. Usuwanie wgnieceń jest jedną z podstawowych usług, świadczonych w naszym zakładzie blacharsko-lakierniczym w Bydgoszczy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *