Jak prawidłowo zmierzyć grubość lakieru?

W pierwszym kwartale 2021 roku, aż 63% zarejestrowanych pojazdów stanowiły samochody używane, sprowadzone z zagranicy. Polacy wciąż stosunkowo rzadko decydują się na auta prosto z salonu. Zdecydowanym minusem zakupu używanego samochodu jest niepewność w kwestii jego przeszłości u poprzednich właścicieli. Każdy dobry lakiernik w Bydgoszczy posiada miernik grubości lakieru. Tego typu urządzenia stają się jednak coraz bardziej popularne, dlatego każdy może sprawdzić, czy auto którym jest zainteresowany, nie było ponownie lakierowane po wypadku lub zarysowaniu.

Jaka jest prawidłowa grubość lakieru?

Po pierwsze, należy dowiedzieć się, jaka jest prawidłowa grubość lakieru. Składa się na nią kilka powłok technologicznych. Nie można jednoznacznie określić, jaka dokładnie ma być grubość lakieru, ponieważ jest to zależne od producenta i modelu auta. Przyjmuje się, że powłoka bezbarwna powinna mieć grubość ok. 30 µm, baza w kolorze – ok. 20 µm, wypełnienie lub podkład – 30 µm, grunt kataforetyczny – 17-21 µm, powłoka fosforanowa – ok. 3 µm, a ocynkowanie – 6,5 – 10 µm. Warto uwzględnić, że lakier metaliczny jest grubszy. Jego grubość może więc sięgać aż 180 µm. Standardowy lakier akrylowy bez warstwy bezbarwnej często ma z kolei fabryczną grubość 80-100 μm.

Grubość powinna więc wynosić w sumie od 100 do 130 µm. W przypadku samochodów europejskich, lakier często bywa grubszy. Wartości mieszczą się więc w przedziale 100 µm – 160 µm. Te normy są jednak inne w przypadku samochodów produkowanych po 2007 roku, które zostały pokryte lakierem wodnym Grubość lakieru nowszych aut zazwyczaj nie przekracza więc 120 µm. Jeszcze inaczej jest w przypadku samochodów japońskich. Produkowane tam auta mają więc cieńszy lakier. Jego grubość zazwyczaj mieści się w przedziale 70-100 µm.

Nawet w bezwypadkowym aucie, grubość lakieru na poszczególnych elementach może się różnić. Są to być jednak rozbieżności rzędu maksymalnie 30-40%. Jeżeli różnica wynosi ok. 100% możemy mieć pewność, że dana część samochodu była ponownie lakierowana. Jeżeli warstwa lakieru ma grubość powyżej 400 µm, auto było szpachlowane. Każdy, kogo po wypadku interesowało blacharstwo samochodowe w Bydgoszczy, doskonale wie, że lakier nakładany przez lakiernika po naprawie, jest znacznie grubszy od warstwy fabrycznej.

lakiernik bydgoszcz

Jaki miernik grubości lakieru wybrać?

Zakup samochodu na rynku wtórnym zawsze wiąże się z ryzykiem oszukania przez sprzedającego. Gołym okiem często trudno ocenić stan samochodu, a tym bardziej domyślić się, jaka była jego przeszłość. Jednym z rozwiązań jest poproszenie sprzedającego o numer VIN, który umożliwia sprawdzenie historii pojazdu. Niektóre serwisy z ogłoszeniami nakładają nawet na swoich użytkowników obowiązek jego podawania. Nie oznacza to oczywiście, że auto, które było już naprawiane nie nadaje się do zakupu. Wiedza na temat przeszłości samochodu jest jednak pomocna podczas prowadzenia negocjacji dotyczących ceny.

Na rynku znajdziemy wiele różnych mierników grubości lakieru. Możemy mieć więc wątpliwości, który z nich wybrać. Najlepiej wybrać miernik elektroniczny, ponieważ za pomocą ultradźwięków wykrywa dokładną grubość lakieru, którą pokazuje na cyfrowym wyświetlaczu. Mierniki różnią się też pod względem sondy, czyli końcówki którą przykładamy do lakierowanej powierzchni. Najczęściej spotyka się zdecydowanie końcówki płaskie. Trzeba dokładnie przykładać je do karoserii, żeby uzyskać właściwy wynik. Warto powtarzać pomiary dla pewności, że są prawidłowe. Podobnie działa miernik z końcówką dociskową, ale jest wyposażony w sprężynę, która ułatwia wyczucie docisku i właściwego umieszczenia. Najlepszą opcją jest zdecydowanie miernik z końcówką kulkową. Sprawdzi się nawet w przypadku zagięć i wypukłości. Miernik z końcówką kulkową nie sprawia też problemów z odpowiednim dociskiem, dzięki czemu pomiar przebiega szybko i dokładnie.

Warto zwrócić uwagę na umiejscowienie sondy. Zazwyczaj jest położona na obudowie. Jest to tańsze rozwiązanie, które cechuje się też dużą trwałością. Jeżeli zależy nam na elastyczności, możemy zdecydować się na miernik z sondą na przewodzie. W przypadku takiego urządzenia istnieje jednak ryzyko uszkodzenia przewodu.

Jak używać miernika grubości lakieru?

Rozbieżności w normach grubości lakieru są tak duże, że warto dokonać dokładnych pomiarów na całej karoserii. Nieprawidłowości najłatwiej będzie zauważyć, jeśli porównamy jedną stronę samochodu z drugą np. prawe i lewe drzwi. Ułatwimy sobie zadanie, jeśli umownie podzielimy karoserię na kwadraty i będziemy porównywać wyniki otrzymane po obu stronach. Może zdarzyć się, że wartości pozostają w normie, ale występują między nimi znaczące różnice. Jeżeli grubość lakieru na prawych drzwiach wynosi. np. 80 µm, a na lewych – 130 µm, możemy domyślać się, że auto było ponownie lakierowane. Warto też pamiętać, że zbyt cienka warstwa lakieru również powinna nas zaalarmować. Może to oznaczać, że uszkodzenie zostało usunięte przez polerowanie.

Weryfikacja stanu technicznego używanego auta przed zakupem jest bardzo ważna. Każdy, kto prowadzi dobry zakład blacharsko-lakierniczy w Bydgoszczy powie nam jednak, że dobrze przeprowadzone naprawy z pewnością nie dyskwalifikują samochodu. Warto jednak zdawać sobie sprawę z przeszłości auta, aby nie przepłacać za model, który ma już za sobą kilka stłuczek czy wypadków.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *